Satamatunnelin linjaus äänestyksessä tänään
Teksti: Rauno Hietanen

Kaupunkiympäristölautakunta äänestää tänään Länsiterminaalin ja Länsiväylän välisestä autotunnelista.
Vaihtoehtoina on kaksi eri linjausta: vaihtoehto A:ssa tunnelin suuaukot sijoittuisivat Ilmarisen talon viereen Lapinlahden alueen reunalla, ja veisi mukanaan osan viheralueesta.
Vaihtoehto D (vaihtoehdot B ja C ovat vuosien varrella karisseet pois) puolestaan linjaisi tunnelin suuaukon pidemmälle Länsiväylälle, jolloin Lapinlahden alue säilyisi käytännössä koskemattomana. D-vaihtoehto on kuitenkin kalliimpi ja hitaampi rakentaa, sillä sen varrelta pitäisi muun muassa purkaa maanalaisia öljyvarastoja. Erot näiden kahden linjausvaihtoehdon toteutuksessa ovat ajallisesti jopa vuosikymmenen verran ja rahallisesti jopa satoja miljoonia euroja.
Tänään asialistalla olevassa satamatunnelin asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksessa kerrotaan, että hankkeen kokonaisaikataulutusta on jatkettu A-vaihtoehdon pohjalta,ja että D-vaihtoehtoon liittyy paljon epävarmuuksia:
”Säiliöiden käytöstä poisto, uuden korvaavan säiliön rakentaminen, louhintakiellon poisto, lupamenettelyt, kuntotarkastukset, lisälujitukset, puhdistustoimet ja epävarmuus näiden onnistumisesta aiheuttaisivat kokonaisuutena merkittävän aikataulu- ja kustannusriskin satamatunnelille sekä Satamatoimintojen keskittämishankkeelle”, päätösehdotuksessa lukee.
Pelkistäen vastakkain ovat luontoarvot ja raha, mutta ehkä ennen kaikkea aika. Eteläsataman laivaliikenne loppuu lähiaikoina, mikä tarkoittaa sitä, että entistä enemmän Tallinnan-liikennettä keskittyy Länsisatamaan. Myös huoltovarmuus on nostettu keskusteluihin: Viron kautta tulee suomalaisten kuluttajien ja yritysten päivittäin tarvitsemaa tavaraa.
Äänestyksestä on tulossa tiukka. Jos lautakunta saa päätöksen tehtyä, asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus tulevat julkisesti nähtäville ja kommentoitavaksi 30 päivän ajaksi.