Pitkää tunnelia pitkin Mechelininkadun ali
Teksti: Rauno Hietanen
Havainnekuva Mechelininkadun alittavasta Mariantunnelista (kuva: Helsingin Kaupunki)
Pyöräily baanalta lännen suuntaan helpottuu muutaman vuoden kuluttua. Keskustasta Baanaa pitkin pyöräilevien ei tarvitse enää odotella Mechelininkadun valoissa. Tai sompailla Länsilinkin ali ja Itämerenkadun tai Ruoholahden kanavan viertä päästäkseen Lauttasaareen ja Espooseen.
Kaupunki aikoo rakentaa noin 200 metrin pituisen tunnelin Mechelininkadun ali. Tunnelin toinen pää on Baanalla ja toinen Lapinlahdessa, tarkemmin sanottuna Lapinlahdentiellä.
Tunneli kulkee Marian sairaalakorttelin ali. Marian vanhaa sairaalakorttelia ollaan parhaillaan rakentamassa uusiksi, ja kortteliin tulee ison kokoluokan startup- ja kasvuyrityskampus.
Mariantunnelin suunnitelma etenee poliittiseen päätöksentekoon tammikuussa.
Kaupunki kuvaa Mariantunnelia merkittäväksi osaksi pyöräliikenteen pääyhteyksistä koostuvaa baanaverkkoa.
”Se yhdistää alkuperäisen ratakuiluun rakennetun Baanan suunnitteilla olevaan, Lauttasaareen ja Espooseen suuntautuvaan Länsibaanaan. Tunneli luo selkeitä, turvallisia ja yhtenäisiä reittejä itä–länsisuuntaiseen pyöräliikenteeseen ja parantaa yhteyttä Etelä-Helsingin muihin baanoihin”, kaupunki kuvailee hanketta.
Tunnelia pääsee myös kulkemaan jalkaisin.
Hintaa tunnelihankkeelle katumuutoksineen tulee noin 19 miljoonaa euroa.
Artikkeli on julkaistu joulukuun 2024 Jätkäsaari-Ruoholahti-lehdessä. Printtilehden näköisversioon pääset TÄSTÄ